Coronakrisens vinnare

Samtligt som massor av företag har tappat en stor del av sin omsättning eller försatts i konkurs finns det en hel del företag som gynnats ekonomiskt av coronakrisen. Egentligen är det lite överdrivet att kalla företagen för coronakrisens vinnare, för ingen är vinnare i dessa tider. Coronaviruset skördar massor av liv även i Sverige och varje dödsfall är en tragedi som drabbat många. Ekonomin är i fritt fall och arbetslösheten ökar lavinartat. Riksbanken tror att 7 – 10 % av BNP kommer att gå förlorad på grund av coronakrisen och arbetslösheten riskerar att hamna över 10 %.

Trots det här finns det alltså företag som ökat sin omsättning rejält på grund av coronaviruset. De är coronakrisens ekonomiska vinnare, för när det gäller allt annat är de nog inga större vinnare de häller. Även dessa företags ägare och anställda påverkas ju till vardags av coronaviruset. Inte heller de är immuna mot viruset och deras vardag påverkas också. En del av dem kanske själva har drabbats av coronaviruset eller någon anhörig till dem. Kanske har de också förlorat på börsraset eller förlorat pengar på en inställd utlandsresa.

Nej, ingen är en riktig vinnare i dessa coronatider, men vi ska trots det visa dig några exempel på branscher och företag som tjänat på krisen, i alla fall på kort sikt. Och nej, det är inte kreditbolagen precis. Många av dem har drabbats negativt. Du kan läsa mer om det i vår artikel om kreditbolag som stoppar utlåning på grund av coronakrisen, vilket framförallt gäller kreditbolag som erbjuder smslån och snabblån.

Åtta vinnare i coronakrisen

1. Netflix

Streamingstjänsten Netflix fick 16 miljoner nya kunder under första kvartalet vilket var dubbelt så många som förväntat. Och då är inte coronakrisen över än precis. Det är såklart inget konstigt att folk tittar mer på filmer och tv-serier i dessa tider när så många i världen drabbats av karantänsregler och isolation. Även andra streamingtjänster har gynnats.

Det är dock inte så säkert att Netflix kommer att vinna på coronakrisen i längden. Netflix, som även producerar massor av TV-serier och filmer har pausat sina produktioner på grund av coronaviruset. Det gör att planerade filmer skjuts fram och att TV-serierna drabbas av avbrott. Det är knappast bra. Samma sak gäller för HBO.

2. Ljudböcker

Ljudboksföretagen Storytel och Bookbeat har ökat sina intäkter rejält i år. Antalet abonnenter hos Storytel har ökat markant och Bookbeat ökade sina intäkter med 79 % under första kvartalet 2020. Allt hemmasittande har uppenbarligen även fått folk att lyssna mer på ljudböcker.

3. Onlinecasinon

Även spelandet på onlinecasinon har ökat markant under coronakrisen på grund av allt hemmasittande. Men casinonas glädje över de ökade intäkterna kan bli kortvarig. Det ökade spelandet har gjort att Spelberoendes riksförbund och Folkhälsomyndigheten varnat för att spelberoendet riskerar att öka i Sverige.

Regeringen har därför föreslagit att stärka skyddet för de som spelar på onlinecasinon. Spelare ska inte kunna sätta in mer än 5000 kr per vecka på sitt spelkonto och casinona ska inte få erbjuda bonusar som är större än 100 kr. De ska även bli obligatoriskt för spelarna att begränsa sin inloggningstid.

Det här kommer förmodligen påverka onlinecasinona negativt. Frågan är om insättningsgränsen på 5000 kr/vecka kommer göra så mycket nytta eftersom det bara är att spela vidare på ett annat casino när den är uppnådd, dessutom är ju över 5000 kr ganska mycket redan från början.

4. ATG

Statliga Svenska Spel har drabbats hårt av inställda matcher och andra inställda tävlingar som folk brukar spela på. Desto bättre går det för ATG eftersom travtävlingarna fortfarande pågår. En del som spelat mycket på sportspel hos Svenska Spel verkar ha börjat spela mer på hästar hos ATG på grund av krisen.

5. Internethandeln

Många e-handelsshoppar har också ökat sin omsättning. Naturligtvis beror det på att folk vill få varorna hemlevererade, eller till sitt närmsta utlämningsställe, istället för att gå omkring bland folk i affärerna. Framförallt så har e-handeln för livsmedel ökat drastiskt.

6. Småhandlare i livsmedelsbranschen

Livsmedelsbutiker i mindre orter har också fått ett uppsving då alltfler handlar nära hemmet. Eftersom många är hemma från jobbet tenderar de att gå till närmsta livsmedelsbutik istället för att handla någon annanstans, t ex på vägen hem från jobbet eller på den större orten där de arbetar.

7. Vissa lågpriskedjor

Varuhuskedjor som Rusta och Biltema har också blivit coronakrisens vinnare, i alla fall på kort sikt. När coronapandemin slog till gynnades Rusta av hamstringsvågen eftersom de säljer sånt som har med hemmet att göra, t ex tvål, toalettpappar och handsprit. Efter några veckor ökade efterfrågan på träningsutrustning, heminredning och målarfärg. Biltema upplevde också ett uppsving eftersom de också säljer många produkter som har med hemmet att göra.

Både Rusta och Biltema är dock försiktigt optimistiska eftersom de vet att de i längden också kan skadas ekonomiskt av pandemin. Det finns risk för att deras underleverantörer får ekonomiska problem och kanske till och med försätts i konkurs.

8. Försäljning av nischade produkter

Naturligtvis har handlare, både fysiska butiker och e-handlare, som säljer produkter som har med själva coronaviruset att göra ökat sin omsättning av dessa produkter, t ex munskydd, handskar och handsprit. Även medicinteknikföretaget Getinge har gått bra, deras aktie steg med 8 % samtidigt som börsen backade. Även sånt som har med det ökade hemmasittandet att göra, t ex tv-apparater, motionscyklar och högtryckstvättar, har sålt bra under krisen.

Som sagt, en del ekonomiska vinnare i denna coronakris kan i längden bli förlorare de också. Netflix och HBO kan få stora problem på grund av framskjutna film- och tv-serieproduktioner och butiker för att deras underleverantörer kanske går omkull, men vissa vinnare kanske förblir vinnare. En del konsumenter som aldrig handlad livsmedel på nätet tidigare kanske vänjer sig med det och fortsätter att göra det eftersom det är bekvämt. Och streamingtjänsterna och ljudboksföretagen kanske lyckas behålla en ansenlig del av sina nya abonnenter. Tiden får utvisa.

Ta vara på er och följ Folkhälsomyndighetens rekommendationer!

Publicerad 2020-04-29