Vad händer om du inte vill resa eller flyget är inställt?

Eftersom en massa flygresor ställs in i dessa tider tänkte vi informera dig om vad som gäller om din resa ställs in eller försenas, bland annat. I denna artikel ska vi visa dig följande:

  • Vad som händer om du vill ställa in din flygresa på grund av Covid-19.
  • Vad du får för ersättning om ditt flyg ställs in helt.
  • Vad du får för ersättning om din resa bokas om.
  • Var du ska vända dig för att få din ersättning.
  • Vad flygbolaget är skyldig att bidra med om du sitter fast på flygplatsen.
  • Vilka möjligheter du har att få skadestånd om du t ex missar en eller flera arbetsdagar på grund av inställt eller försenat flyg.
  • Vad som händer om flygbolaget försätts i konkurs.

Vad händer om jag inte vill resa?

Flygbolagen har ingen skyldighet att återbetala dig om du ställer in din resa för att du är rädd att bli smittat av Covid-19, eller för att du tycker att det är för osäkert att resa i största allmänhet i dessa tider.

Däremot kan flygbolagen och charterbolagen vara ganska snälla om du vill boka om din resa till ett annat datum, även om du normalt inte har rätt till det. Chansen är extra stor om det är en omfattande smittspridning på platsen du ska resa till, eller om UD avråder från resor dit. Ofta ställer både charterbolagen och flygbolagen in sina resor till platser som UD avråder att folk reser till. I sådana fall har du rätt till att få tillbaka det du har betalt eller en annan ersättning (se nedan).

Skulle du vilja ställa in din resa kan du argumentera med flyg- eller charterbolaget om varför du anser att du inte vill resa. Hänvisa till smittspridning, oroligheter eller UD:s avrådan om sådan gäller i ditt fall. I bästa fall får du pengarna tillbaka eller annars kanske du åtminstone får skjuta på resan i alla fall.

Ersättning vid inställt flyg

Om ditt flyg skulle bli helt inställt, dvs att du inte ens ombokas till ett nytt flyg, ser ersättningarna ut så här:

  • Om flygrutten är högst 1 500 km får du 250 euro i kompensation.
  • För alla flygningar inom EU som är längre än 1 500 km samt övriga resor som är 1 500 – 3 500 km långa ger en ersättning på 400 Euro.
  • Alla flygningar som sker till länder utanför EU och som är över 3 500 km långa (och som lyder under EU:s regler) ger en ersättning på 600 euro.

Ersättning om ditt flyg ombokas

Skulle dit flyg bli inställt och flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg ser ersättningarna ut så här:

  • En försening som är mindre än 2 timmar vid en flygsträcka på högst 1 500 km ger 125 euro i ersättning.
  • En försening som är 2 timmar eller längre vid en flygsträcka på högst 1 500 km ger 250 euro i ersättning.
  • En försening som är mindre än 3 timmar vid en flygsträcka på högst 1 500 km inom EU ger 200 euro i ersättning. Detsamma gäller för resor på 1 500 – 3 500 km till länder utanför EU.
  • En försening som är 3 timmar eller längre vid en flygsträcka som är längre än 1 500 km inom EU ger 400 euro i ersättning. Detsamma gäller för resor på 1 500 – 3 500 km till länder utanför EU.
  • En försening som är mindre än 4 timmar vid en flygsträcka över 3 500 km till länder utanför EU ger en ersättning på 300 euro.
  • En försening som är 4 timmar eller längre vid en flygsträcka över 3 500 km till länder utanför EU ger en ersättning på 600 euro.

Då du inte får någon ersättning

Det är inte alltid säkert att man får någon ersättning vid en ombokning. Det beror på när du informerats om den och hur mycket restiden skiljer sig från din ursprungliga bokning. Så här ser det ut:

  • Om du blir informerad om ändringen 14 dagar eller tidigare får du ingen kompensation, men självklart måste flyget avgå samma dag.
  • Du får inte heller någon kompensation om du informeras 7 – 13 dagar innan planerad resa om avresetiden är högst två timmar innan den ursprungliga resan och ankomsttiden inte blir mer än 4 timmar senare.
  • Skulle du informeras om ändringen mindre än 7 dagar och den nya avresan är högst 1 timme innan den ursprungliga, och din ankomst blir högst 2 timmar senare får du ingen ersättning.

I alla övriga situationer får du ersättning såvida det inte beror på extraordinära omständigheter. Det kan handla om farliga väderförhållanden, strejker, politisk oro, oförutsedda flygsäkerhetsrisker och andra risker.

Var begär du ersättning?

Även om du bokat ditt flyg via en resebyrå är det alltid flygbolaget som ska ersätta dig. Ibland händer det att flygbolaget hänvisar till resebyrån och resebyrån hänvisar till flygbolaget. Du kanske känner igen det? Men som sagt, det är alltid flygbolaget som ska ersätta dig.

Om du ska reklamera din resa är det bra att göra det så snart som möjligt. Det kan du antingen göra genom att skicka ett brev eller ett mail till flygbolaget. Skulle de inte svara på din reklamation kan du kontakta Konsument Europa så hjälper de dig.

Du kan även räkna ut hur mycket just du har rätt att få i ersättning här hos Konsument Europa. Där hittar du även kontaktinformation till många flygbolag.

Om du befinner dig på flygplatsen

Skulle du befinna dig på flygplatsen när du får reda på att ditt flyg är inställt och du ombokas till en senare flight har du rätt till:

  • Gratis mat och dryck som är rimlig i förhållande till väntetiden.
  • Två gratis telefonsamtal eller två meddelanden om du inte kan eller vill använda din egen telefon.
  • Gratis övernattning på hotell inklusive transfer till och från hotellet om resan skjuts upp till en annan dag.
  • Flygbolaget ska även dela ut skriftlig information om dina rättigheter på flygplatsen.

Observera att här även gäller om din flight kommer att ske men är kraftigt försenad.

Möjlighet att få skadestånd

Om ditt flyg ställs in så att du t ex förlorar en hotellnatt eller arbetsinkomst kan du också få ersättning. Den maximala ersättningen är ca 70 000 kr. Tänk bara på att du måste uppvisa kvitto på din hotellbokning om du missat en hotellnatt. Om du förlorar arbetsinkomst måste arbetsgivaren intyga det skriftligen.

Vad händer om flygbolaget går i konkurs?

Det är inte så lätt att få tillbaka sina pengar om ett flygbolag försätts i konkurs men ibland är det inte helt omöjligt. Om det skulle ske bör du testa att göra så här:

  • Anmäl ditt krav på att få pengarna tillbaka till konkursförvaltaren. Det ska ske skriftligen och med bifogade biljetter. Det är dock stor risk för att det inte finns några pengar att ta av ur konkursboet efter att företagets alla andra skulder är betalda.
  • Om du betalt din resa med kreditkort kan du rikta krav på ersättning till din kreditgivare. Skulle du nekas ersättning kan du kontakta Konsumenternas Bank- och Finansbyrå för att få hjälp.
  • Vänd dig till ditt försäkringbolag för att se om ett konkursskydd finns med i din försäkring. Det är inte så vanligt, men i vissa försäkringar finns det.

Källor:

Läs mer om inställt resa hos Hallå Konsument.

Läs mer om inställd resa hos Konsument Europa.

Läs mer om vad som händer vid en flygbolagkonkurs hos Konsument Europa.

Läs mer om att reklamera resa på Hallå Konsuments sida om kortreklamation.

Publicerad 2020-08-20