Varning för bluffmail och sms

Som du säkert redan känner till så bör man alltid vara skeptisk när man får ett e-postmeddelande eller ett sms från en bank, inte minst om det står i meddelandet att man ska klicka på en länk för att åtgärda ett problem med sitt bankkort, bankkonto eller liknande.

Vanliga bluffmail och sms

Det har förekommit bluff-sms där det står att man ska klicka på en länk som sedan leder till en sida som är mycket lik den riktiga bankhemsidan. Det har exempelvis drabbat Nordeas kunder. I det bluff-sms som skickades ut i Nordeas namn ville man att mottagaren skulle klicka på en länk som ledde till ett formulär där man uppmanades att logga in med sitt BankID samt uppge sitt personnummer och pinkoden till sitt BankID. Och de kunder som gjorde detta fick sitt BankID kapat och missbrukat.

Vanligast med banker och kända företag

Det vi precis skrev är bara ett av många exempel där man får ett mail eller sms från en falsk avsändare. Här ska vi ge dig några exempel till:

  • Det är mycket vanligt att folk får en e-post där det står att du har fått in pengar på ditt konto. Ibland är det så luddigt att det bara står att du måste bekräfta ditt konto för att du ska få tillgång till pengarna, och det står inte ens vilket konto det handlar om. Bedragaren vill bara att du ska klicka på en länk som leder till en sida där du ska fylla i dina känsliga personliga uppgifter.
  • Det finns även e-post och sms som påstås komma från en viss bank där du har fått pengar insatta. Även här har Nordea drabbats. I meddelandet har det såklart funnits en länk som också lett till ett formulär där man ska använda BankID och uppge sina känsliga uppgifter. Ungefär samma sak drabbades Danske Bank av.
  • Det har förekommit sms och e-postmeddelanden som ser ut att komma från Post Nord där det stått att mottagaren ska få ett paket levererat men att det inte haft tillräckligt med porto. Mottagaren uppmanades att klicka på en länk så att denne kunde betala för resterande porto för annars skulle inget paket levereras.
  • Det förekommer fortfarande en uppsjö av mail som ser ut att komma från Apple. I dessa mail brukar det stå att mottagaren har handlat i Itunes store via sitt Apple-ID men att köpet gjorts från en plats där mottagaren inte befinner sig. Mottagaren uppmanas således konfirmera sin identitet och uppge sina personliga uppgifter att ha klickat på en länk.

Utger sig även för att vara kreditbolag & jämförelsesajter

Det finns hur många exempel som helst på sånt här, alltså bedragare som skickat meddelanden som ser ut att komma ifrån någon annan. Det finns till och med de som spammar ner folk med mail som ser ut att komma från långivare eller sajter som jämför lån, bland annat snabblån och smslån. I dessa mail finns det också länkar som påstås leda till en långivare eller jämförelsesajt där bedragaren vill att man ska ansöka om ett lån och använda sitt BankID och uppge sina personuppgifter.

Vi skickar aldrig mail

Faktum är att dessa mail inte kommer från någon långivare eller jämförelsesajt och hemsidan länken leder till är en falsk hemsida. Vi på Snabblan24.nu vill därför understryka att vi aldrig någonsin skickar ut några mail, reklam eller spam. Den enda gången vi skickat ett mail till någon är när någon kontaktat oss och vi svarat på mailet.

Så om du någonsin får ett mail som ser ut att komma ifrån oss eller klickar på en mail-länk som leder till en sida som vi påstås driva är det lurendrejeri, bluff och bedrägeri. Släng bara mailet i papperskorgen och töm den om det skulle hända. Dessutom lånar man aldrig pengar hos oss och således lämnar folk aldrig in några personuppgifter till oss, det gör man hos långivaren.

Tecken på bluffmeddelanden

Om en eller flera punkter i denna lista finns med i ett meddelande är det stor risk att det är ett bluff-meddelande.

  • Meddelandet är inte personligt. Varken ditt förnamn eller efternamn finns med i meddelandet.
  • Meddelandet är skrivet med dålig svenska, innehåller t ex felstavningar eller dålig grammatik.
  • En klickbar länk finns med i meddelandet.
  • Du uppmanas att uppge personliga uppgifter som personnummer och inloggningsuppgifter.
  • Du uppmanas att använda ditt BankID och eventuellt även din pinkod till BankID:et.
  • Meddelanden påstås ofta komma från kända företag och myndigheter, t ex Försäkringskassan, banker, Apple eller Microsoft.
  • Om du uppmanas allt ladda ner en programvara för att lösa ett problem med virus eller andra sabotageprogram.
  • Om e-postadressen meddelandet är skickat ifrån ser konstig ut, men observera att det finns bedragare som kan skicka mail som verkligen ser ut att komma från någon annan.

Så vad ska du göra om du är osäker om mailet är äkta eller inte? Det bästa är att kontakta den påstådda avsändaren via de vanliga kanalerna. Om ett meddelande kommer från din bank är det bäst att ringa dem istället på deras vanliga telefonnummer, eller om meddelandet kommer från Apple bör du surfa in på deras riktiga hemsida och kontakta dem den vägen.

Här hittar du fler tips om hur du ska göra om du drabbats av bedrägeri och/eller identitetsstöld på Snabblan24.nu:

Skydda dig mot identitetsstöld

Så gör du om bankkontot kapats

Så funkar ett ID-skydd

Låt inte spionprogram förstöra din ekonomi

Så handlare du tryggare på nätet

Vilken betalmetod är bäst? 

Läs gärna även denna artikel från Konsumentverket:

Hallå Konsument – Bluffmejl/bluffsms

2019-04-22