Fördelar med att betala med kort

Idag finns det många betalningssätt att välja på när man handlar på nätet, t ex varor och resor. De flesta betalar med kort men även Swish och banköverföring är ganska vanligt. Det finns dock flera fördelar med att använda kortet istället för någon annan betalningsmetod oavsett vad du handlar för något. Flera av fördelarna är till och med lagstadgade. 

Nu ska vi på Snabblan24.nu visa dig vilka fördelar du får om du använder ditt kontokort eller kreditkort som betalningsmedel på nätet. 

Reklamera köpet med en kortreklamation

Vare sig du har ett vanligt kontokort, även kallat debetkort och bankkort, eller ett kreditkort har du möjlighet att reklamera en transaktion, göra en så kallad kortreklamation. Det innebär att banken kan sätta tillbaka pengar som dragits från ditt bankkonto om det finns skäl för det och det kan ske i följande situationer: 

  • Om du har betalat för en vara men den aldrig levererades till dig.
  • Om du beställer något på nätet som vid leverans visar sig inte överensstämma med det du beställt.  
  • Om du utnyttjar din ångerrätt efter ett köp på nätet och köparen inte ger dig någon återbetalning kan banken ordna det åt dig.
  • Om säljaren försatts i konkurs innan du har fått din produkt kan banken hjälpa dig med en kortreklamation. 

Kreditkort ger ännu bättre skydd

Om du gjort ett köp med ett kreditkort får du ett ännu starkare skydd än med vanligt kontokort/bankkort.  Som vi skrev ovan kan banken hjälpa dig vare sig du har ett kontokort (debetkort) eller kreditkort, men det finns en stor skillnad. Det är att banken kan hjälpa dig med en kortreklamation om du har ett kontokort, men är egentligen inte skyldig att göra det. Om du betalt med kreditkort är banken, precis som säljaren, skyldig att hjälpa dig. 

När du betalar med ett kreditkort köper du egentligen något på kredit. Således upprättas inte bara ett köpeavtal när du handlar med ditt kreditkort, ditt kreditavtal börjar också gälla. Det innebär att du kan rikta dittkrav mot kreditkortsutgivaren (din bank) om säljaren inte ger dig en återbetalning. Din rätt att ställa sådana krav finns nämligen inskrivet i Konsumentköplagen. 

Tänk på det här innan du reklamerar

  • Kontakta säljaren och försök få tillbaka pengarna den vägen först. Om det inte går och du har rätten på din sida bör du kontakta banken. 
  • Samla ihop all viktig information om köpet som du kan visa upp för banken. Om du t ex inte fått tillbaka pengar efter att ha utnyttjat din ångerrätt är det viktigt att du kan uppvisa att du har skickat tillbaka varan och även visa när du åberopade din ångerrätt. Kontakta gärna banken först och fråga dem vilka dokument du behöver visa upp. 
  • Skicka en skriftlig begäran om kortreklamation per e-post eller brev. Förklara ditt problem och att du har försökt få tillbaka dina pengar från säljaren men misslyckats.

Använd kortet när du köper en resa

Om du har köpt en resa på nätet tidigare har du säkert sett att det finns flera betalningsmetoder att välja på. Utöver kortbetalning brukar det vara vanligt att kunna betala med Swish eller en banköverföring via din internetbank. Hos t ex Norwegian får man till och med extra Cashpoints om man betalar med Swish eller via sin internetbank, men gör inte det! Du får nämligen ett reseskydd om du betalar med kreditkort eller kontokort. Så här brukar det se ut: 

  • Du får ett avbeställningsskydd som gör att du kan boka av din resa om du skulle bli sjuk. Om du betalt med kort behöver du alltså inte köpa ett sådant skydd hos flygbolaget. 
  • Om ditt flyg eller bagage skulle bli försenat får du ersättning.
  • Du kan få en invaliditetsersättning om du skulle drabbas av en svår olycka under resan och dina anhöriga en dödsfallsersättning om du skulle avlida.
  • Kortets reseskydd kan även täcka självrisker om du skulle drabbats av något som täcks av din hemförsäkring eller reseförsäkring. 

Det är alltså grymt bra att betala sin resa med kort. Tänk bara på att det inte utgör något fullgott skydd vid en resa, du bör också ha en vanlig reseförsäkring. Den brukar ingå i hemförsäkringen för resor upp till 45 dagar och hjälper dig om du skulle behöva vårdas på sjukhus utomlands. Du kan även få hjälp med hemtransport om det skulle vara nödvändigt eller om någon anhörig blivit riktigt sjuk hemma i Sverige.  

Vågar man använda kortet på nätet?

Ja, som du ser finns det många fördelar med att betala med kort, trots det är det många som väljer att betala med andra betalningsmedel än kort. En del gör det för att de är oroliga för att någon ska komma åt deras kortuppgifter och sedan missbruka dem. Det är förståeligt. Det har dock blivit mycket säkrare att betala med kort idag än tidigare. Exempelvis måste man ofta legitimera sig med BankID när man handlar med kort i Sverige. 

Du kan även spärra ditt kort för internetköp i andra länder i Sverige hos din internetbank, vilket gör att dina kreditkortsuppgifter inte kan missbrukas i andra länder. Om du sedan skulle vilja göra ett köp i en utländsk butik kan du alltid tillfälligt ta bort spärren. Samma sak kan du göra när det gäller internetköp, alltså tillfälligt spärra kortet för sådana köp. 

Ett annat tips är att ha ett separat kort för alla köp på nätet, ett kort som är knutet till ett bankkonto som du fyller på precis innan köpet. Eller så ser du till att ha minst två bankkonton hos din bank och aldrig ha mer än någon tusenlapp på det konto som är knutet till kortet. 

Läs gärna om dur du skyddar ditt bankkort i vår artikel om hur du skyddar din identitet på nätet.

Källor:

Hallå Konsument – Kortreklamation

Konsument Europa- Kortreklamation

Konsumentverket – Invändningsrätten vid kreditköp

Riksdagen – Konsumentkreditlagen

Konsumenternas – Frågor och svar om reseförsäkring

Publicerad 2020-08-27