Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har du säkert hört talas om, men kan man verkligen vända sig dit om man har tagit ett smslån eller någon annan kredit och hamnat i en tvist? Ja, det kan man faktiskt även om det inte är så vanligt. Det är ytterst sällan ärenden om smslån hamnar på ARN:s bord, men vi ska ändå visa dig vilka möjligheter du har att lösa en konsumenttvist på grund av lån och andra kreditvister hos Allmänna reklamationsnämnden. Vi ska naturligtvis även visa dig hur du går till väga, steg för steg.

Vad är Allmänna reklamationsnämnden?

Allmänna reklamationsnämnden är en statlig myndighet som hjälper konsumenter som hamnat i en tvist med ett företag som de har köpt en vara eller tjänst hos. Det kostar ingenting att vända sig till ARN och det är därför ofta ett bättre val än att vända sig till en domstol som kostar pengar. De flesta företag följer de rekommendationer ARN kommer fram till även om rekommendationerna inte är tvingande som ett domstolsbeslut är.

Det brukar ta ca 6 månader tills ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden prövas.

Kan jag reklamera smslån?

ARN prövar emellertid inte alla slag konsumenttvister och vilka undantag som gäller i sin helhet kan du läsa mer om här på Allmänna reklamationsnämnden hemsida. Tvister med banker och andra kreditbolag omfattas emellertid inte av undantagen utan det är fullt möjligt att vända sig till ARN om du hamnat i en tvist med ett kreditbolag, såvida följande krav uppfylls:

  • Beloppet du har lånat måste vara minst 2000 kr.
  • Du måste först ha klagat hos kreditbolaget och fått ett nej.
  • Anmälan måste ha inkommit till ARN inom ett år från den stund du försökte reklamera smslånet hos kreditbolaget.
  • Ditt smslån får inte ha hamnat hos Kronofogden. På ARN:s hemsida står det att de inte prövar ”tvister som handläggs i eller är avgjorda av en domstol, Kronofogdemyndigheten eller en hyres- och arrendenämnd.”
  • Lånet måste vara för privat bruk.
  • Du kan enbart vända dig till Allmänna reklamationsnämnden om du har lånat pengar av ett svenskt kreditbolag. Om det handlar om ett utländskt företag inom EU som inte har någon filial i Sverige måste du vända dig till ODR (Online Dispute Resolution) istället, det är EU-kommissionens hemsida. Om företaget är etablerat i ett annat nordiskt land kan du även kontakta landets motsvarighet till ARN, länkar till dessa motsvarigheter hittar du här. Det bästa är emellertid att först kontakta Konsument Europa som kan tipsa om var du bör vända dig vid en konflikt med ett företag i ett annat EU-land.

Så här går det till – steg för steg

Okej, antag att du anser att du har blivit lurad av ett kreditbolag som erbjuder smslån eller liknande, då bör du göra så här:

  1. Kontakta kreditbolaget och förklara varför du känner dig lurad och vill reklamera lånet.
  2. Om kreditbolaget inte går med på dina krav är det dags att kontakta ARN, men först bör du ta reda på att din anmälan uppfyller alla de krav vi nämnde ovan.
  3. Gör din anmälan om den uppfyller alla krav. Du ser vad anmälan ska innehålla här på ARN:s hemsida och där finns även länkar som leder dig direkt till deras onlineanmälan, välj länken som gäller banker.
  4. Fyll i din anmälan och skicka iväg den.
  5. Inom 6 månader tittar Allmänna reklamationsnämnden på din anmälan för att se om den uppfyller alla krav, och om det saknas någon handling kontaktar de dig om det. De bedömer även om ditt ärende är värt att pröva. Ca 25 % av alla ärenden som hamnar på ARN:s bord avvisas.
  6. Om allt ser okej ut kontaktar de kreditbolaget och kräver att få ett yttrande på anmälan. Även du får se yttrandet. Ärenden brukar även tas upp på nämndemannamöten som leds av en jurist (som agerar domare) och ledamöterna består av representanter från konsument- och företagsorganisationer.
  7. Du får ett beslut om du fick rätt eller inte. Ca 70 % av alla rekommendationer från ARN följs av företagen, men inom bank- och försäkringsväsendet brukar man nästan alltid följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Förmodligen beror det på att de vårdar sina varumärken i en mycket konkurrensutsatt bransch, de vill inte gärna hamna på några svarta listor. Oddsen för att få igenom sin anmälan är alltså mycket god, såvida ARN anser att det är ett ärende värt att ta upp.
  8. Om du inte får rätt kan du begära en omprövning men bara om du anser att beslutet uppenbarligen är felaktigt eller om det har dykt upp nya omständigheter som kan påverka beslutet. Begäran om omprövning måste i sådana fall vara ARN tillhanda inom två månader, annars måste du vända dig till tingsrätten men det kostar pengar.

Det är som sagt var mycket ovanligt att ärenden på grund av smslån hamnar hos ARN, men det har trots allt hänt. En kvinna anmälde sex smslåneföretag som beviljat smslån till hennes 19-årige son trots att han studerade och inte hade någon stadig inkomst. Fem av kreditbolagen valde då att upphöra med sina fordringar mot att anmälan drogs tillbaka. Uppenbarligen är anmälningar till ARN ganska kraftfulla och kan lösa dina problem snabbare än du trott, det är inte ens säkert att ARN hinner behandla ärendet.

Om du tagit ett smslån och ångrat dig kan du såklart inte vända dig till ARN, men det är ändå inga problem att eftersom alla smslån enligt lag har 2 veckors ångerrätt.

Profilbild
Lars Persson

Lasse Persson har mångårig erfarenhet som ekonomiskribent och varit egenföretagare sedan 2010. Han är utbildad i ekonomi och statskunskap vid Uppsala Universitet, samt studerat journalistik och TV-produktion i Stockholm. Tidigare arbetade Lasse på bland annat på Stockholms Universitet och SVT:s nyhets- och samhällsredaktion.