Skydda din resa eller ditt internetköp med en kortbetalning

Idag finns det många betalningssätt att välja på när man handlar på nätet, t ex varor och resor. De flesta betalar med kort men även Swish är mycket ganska vanligt. Och så direktbetalningar från bankkontot, PayPal och så vidare. Det finns dock flera fördelar med att använda kortet istället för någon annan betalningsmetod, oavsett vad du handlar för något. Flera av fördelarna med att betala med kort är till och med lagstadgade. 

Nu ska vi på Snabblan24.nu visa dig vilka fördelar du får om du använder ditt kontokort eller kreditkort som betalningsmedel på nätet. 

Du kan reklamera ett onlineköp med en kortreklamation

Vare sig du har ett vanligt kontokort, även kallat debetkort och bankkort, eller ett kreditkort har du möjlighet att reklamera en transaktion. Det kallas för att göra en kortreklamation. Det innebär att banken kan ta tillbaka de pengar som dragits från ditt bankkonto om det finns skäl för det. Sånt kan ske i följande situationer: 

  • Om du har betalat för en vara som aldrig levererades till dig.
  • Om du beställer något på nätet som vid leverans visar sig inte överensstämma med det du beställt.  
  • Om du utnyttjar din ångerrätt efter ett köp på nätet och köparen inte ger dig någon återbetalning.
  • Om säljaren försatts i konkurs innan du har fått din produkt kan banken också hjälpa dig med en kortreklamation. 

Kreditkort ger ännu bättre skydd

Om du gjort ett köp med ett kreditkort får du ett ännu starkare skydd än med vanligt kontokort/bankkort.  Som vi skrev ovan kan banken hjälpa dig vare sig du har ett kontokort eller ett kreditkort, men det finns en stor skillnad:

  • Banken kan hjälpa dig med en kortreklamation om du har ett kontokort, men är egentligen inte skyldig att göra det.
  • Om du betalt med kreditkort är banken skyldig att hjälpa dig. 

När du betalar med ett kreditkort köper du egentligen något på kredit. Således upprättas inte bara ett köpeavtal när du handlar med ditt kreditkort, kreditavtalet börjar också gälla. Det innebär att du kan rikta ditt krav mot kreditkortsutgivaren, t ex din bank, om säljaren inte ger dig en återbetalning. Din rätt att ställa sådana krav finns nämligen inskrivet i Konsumentköplagen

Tänk på det här innan du reklamerar

  • Kontakta säljaren och försök få tillbaka pengarna den vägen först. Om det inte går och du har rätten på din sida bör du kontakta banken. 
  • Samla ihop all viktig information om köpet som du kan visa upp för banken. Om du t ex inte fått tillbaka pengar efter att ha utnyttjat din ångerrätt är det viktigt att du kan uppvisa att du har skickat tillbaka varan och även visa när du åberopade din ångerrätt. Kontakta gärna banken först och fråga dem vilka dokument du behöver visa upp. 
  • Skicka en skriftlig begäran om kortreklamation per e-post eller brev. Förklara ditt problem och att du har försökt få tillbaka dina pengar från säljaren men misslyckats.

Kortet skyddar även din resa

Om du har köpt en resa på nätet tidigare har du säkert sett att det finns flera betalningsmetoder att välja på. Utöver kortbetalning brukar det vara vanligt att kunna betala med Swish eller en banköverföring via din internetbank.

Hos t ex Norwegian får man till och med extra Cashpoints om man betalar med Swish eller via sin internetbank, men gör inte det! Du får nämligen ett reseskydd om du betalar med kreditkort eller kontokort. Så här brukar det se ut: 

  • Du får ett avbeställningsskydd som gör att du kan boka av din resa om du skulle bli sjuk. Om du betalt med kort behöver du alltså inte köpa ett sådant skydd hos flygbolaget. 
  • Om ditt flyg eller bagage skulle bli försenat får du ersättning. Hur stor ersättningen blir beror på hur försenat flyget eller bagaget är.
  • Du kan få en invaliditetsersättning om du skulle drabbas av en svår olycka under resan och dina anhöriga en dödsfallsersättning om du skulle avlida.
  • Kortets reseskydd kan även täcka självrisker om du skulle drabbats av något som täcks av din hemförsäkring eller reseförsäkring. 

Det är alltså grymt bra att betala sin resa med kort. Tänk bara på att det inte utgör något fullgott skydd vid en resa, så du bör också ha en vanlig reseförsäkring. Den brukar ingå i hemförsäkringen för resor upp till 45 dagar och hjälper dig om du skulle behöva vårdas på sjukhus utomlands. Du kan även få hjälp med hemtransport om det skulle vara nödvändigt eller om någon anhörig blivit riktigt sjuk hemma i Sverige.  

Vågar man verkligen använda kortet på nätet?

Ja, som du ser finns det många fördelar med att betala med kort, trots det är det många som väljer att betala med andra betalningsmedel än kort. En del gör det för att de är oroliga för att någon ska komma åt deras kortuppgifter och sedan missbruka dem. Det är förståeligt.

Det har dock blivit mycket säkrare att betala med kort idag än tidigare. Exempelvis måste man ofta legitimera sig med BankID om man har ett svenskt kort. Du kan även spärra ditt kort för internetköp hos din internetbank. Dessutom kan du spärra det för köp utanför Sverige, vilket gör att dina kreditkortsuppgifter inte kan missbrukas i andra länder. Om du sedan skulle vilja göra ett köp i en utländsk butik kan du alltid tillfälligt ta bort spärren.

Ett annat tips är att ha ett separat kort för alla köp på nätet, ett kort som är knutet till ett bankkonto som du fyller på precis innan köpet. Eller så ser du till att ha minst två bankkonton hos din bank och aldrig ha mer än någon tusenlapp på det konto som är knutet till kortet. 

Källor:

Hallå Konsument – Kortreklamation

Konsument Europa- Kortreklamation

Konsumentverket – Invändningsrätten vid kreditköp

Riksdagen – Konsumentkreditlagen

Konsumenternas – Frågor och svar om reseförsäkring

Profilbild
Lars Persson

Lasse Persson har mångårig erfarenhet som ekonomiskribent och varit egenföretagare sedan 2010. Han är utbildad i ekonomi och statskunskap vid Uppsala Universitet, samt studerat journalistik och TV-produktion i Stockholm. Tidigare arbetade Lasse på bland annat på Stockholms Universitet och SVT:s nyhets- och samhällsredaktion.